Terug naar overzicht

Het ambacht van de schoenhersteller

Wie zijn schoenen koestert, weet dat een goede schoenhersteller goud waard is. Wij onderhouden warme banden met onze vaste schoenmaker, Luxa schoenservice. Wie hier naar binnen stapt ervaart dat hij te maken heeft met een ouderwetse en ambachtelijke schoenmakerij. De winkel ademt werkelijk op elke wijze schoenen.


Of het nu de geur is van de beste schoencrèmes of de lampen gemaakt van oud gereedschap: bij Luxa schoenservice ziet u direct dat men een passie heeft voor het ouderwetse ambacht. Niet voor niks luidt de slogan hier dan ook: niet klaar terwijl u wacht. Want hier nemen ze tenminste nog alle tijd en aandacht die nodig is om uw schoenen op de beste wijze te herstellen. Luxa Schoenservice is dan ook één van de beste, zo niet de beste schoenhersteller van Nederland. Ze zijn gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van kwaliteitsschoenen, zoals Santoni’s, Crockett & Jones’s of Edward Greens. Of het nu gaat om een nieuwe hak of om een geheel nieuw onderwerk, bij Luxa Schoenservice zijn uw schoenen in goede handen.

Meneer Van den Heiligenberg, kunt u iets vertellen over de geschiedenis van Luxa Schoenservice?
“Mijn opa was ook schoenmaker, we zijn echt drie generaties schoenmakers. Mijn vader heeft van hem het vak geleerd en heeft op zijn twintigste een eigen winkel geopend. Ik ben er ingerold door mijn vader. Hij werd op een gegeven moment ziek en kreeg een hernia. Toen moest er iemand bijspringen of de winkel ging dicht. Ik was destijds 14 en in overleg met school ben ik toen drie maanden lang ingesprongen. Daarna moest ik helaas terug naar school. Studeren vind ik niks, maar schoenen herstellen vind ik fantastisch.”

Hoe ver terug gaat de samenwerking tussen Hermans en Luxa Schoenservice?
“Sinds het moment dat mijn vader Luxa schoenservice opende, werken we voor Hermans. In 2008 heb ik zijn winkel overgenomen, maar mijn vader loopt hier nog steeds rond en we werken nog steeds voor Hermans Schoenen. Zolang wij bestaan, blijven we dit ook doen. Mijn kinderen willen helaas geen schoenmaker worden. Maar ik had destijds ook niet verwacht dat ik dit ging doen en de tijden zijn veranderd: vroeger werd je iets en dat was het dan voor de rest van je leven. Tegenwoordig hoppen ze van het één naar het ander, dus we zullen zien.”


“Mijn opa was ook schoenmaker. Mijn vader heeft van hem het vak geleerd en deze winkel geopend."


U bent schoenhersteller in het allerhoogste segment, wat voor reparaties voert u precies uit?
“Ik ben specialist op het gebied van Italiaanse en Engelse schoenen en Dubarry laarzen. Ik krijg zelfs laarzen uit Duitsland en Zweden binnen. Dat ik internationaal de expert op dat gebied ben, dat streelt wel mijn ego. Ik richt me echt op het betere schoeisel. Troep repareren, daar kan ik mijn ei niet in kwijt. Dan ben je voor mijn gevoel alleen maar een beetje aan het lijmen.”

Hoe ziet de werkdag van een schoenhersteller eruit?
“Ik kom binnen en zet gelijk de machines aan. Ik heb een lijmtafel en daar kan ik tien paar opleggen. Ik doe dan een eerste rijtje en als die liggen te drogen, ga ik door naar het tweede rijtje. Als ik zo’n serie afheb, ga ik de zolen afwerken en daarna poetsen. Mijn oudste zoon loopt hier wel eens rond en als hij helpt dan zit hij helemaal onder de lijm. Ik heb dat niet meer. Gewoon veel doen en dan gaat het steeds beter.”

Houdt u werk en privé gescheiden of juist niet?
“Ja, absoluut. Super gescheiden zelfs. Ik zie mijn vader in het weekend bijna nooit, want ik zie hem natuurlijk al vijf dagen per week. Daarnaast moet ik in het weekend ook echt bijkomen, het werk van schoenhersteller is best arbeidsintensief. Ik plof na het werk vaak genoeg op de bank en ik heb ook nog drie kinderen die graag aandacht willen.”

Wat geeft u het meeste voldoening in uw werk?

“Dat ik van een oude schoen eigenlijk weer een nieuwe kan maken. Dat vind ik echt geweldig. Om dit te kunnen, ben ik nog betere opleidingen gaan volgen en aan het experimenteren geslagen. Als een klant vol verbazing de deur uitloopt als hij zijn schoenen weer op komt halen, daar doe ik het voor!”


“Sinds het moment dat mijn vader Luxa schoenservice opende, werken we voor Hermans.”


Wat is de meest gemaakte fout door klanten?
“Klanten maken geen fouten. Klanten kiezen soms wel een slechte schoenhersteller uit. Ik zie elke week dingen voorbij komen waarvan ik denk: jij hebt geen liefde voor het vak. Als je geen vakidioot bent op het gebied van schoenen, dan moet je absoluut geen schoenmaker worden!”

Heeft u nog onderhoudstips voor onze klanten?
“Jazeker! Doe altijd een spanner in je schoen en gebruik goede schoencrème. Gebruik het dus ook en zet het niet alleen in je kast. Spuit suède daarnaast regelmatig in tegen vuil en regen. Als je schoenen niet onderhoudt, kan je ze nog wel herstellen, maar het is zo zonde van het leer. Als je goede schoenen hebt, kan je ze altijd schoonmaken. Met schoenshampoo en een beetje groene zeep haal ik zelfs bierkringen eruit!”

 
Terug naar boven

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid.